Integrarea copiilor în colectivitate

Mădălina Gîdiuţă

De regulă, părinţii sunt foarte anxioşi vis a vis de momentul integrării în colectivitate. În familie este un eveniment major care generează multe emoţii ale adulţilor din preajma copilului, pe care acesta le simte în mod categoric. Aşa încât, cu cât suntem mai fricoşi şi mai îngrijoraţi, cu atât anxietatea copilului va fi mai mare şi implicit procesul integrării în colectivitate, mai complicat.

 

Noi deseori constatăm că mai grea este acomodarea părintelui, decât cea a copilului la grădiniţă.

Iată când putem considera  că este pregătit copilul pentru colectivitate:

  • Când devine independent, în jurul vârstei de 1 an şi 8 luni. Copiii mai mici se acomodează mai repede în colectivitate, cu recomandarea ca aceasta să se facă treptat şi nu în decursul a 10 ore pe zi, 5 zile pe săptămână;
  • Când simţim că are nevoie de socializare şi însuşirea de cunoştinţe, pentru care simt nevoia unui sprijin de specialitate;
  • Când mama se reîntoarce la serviciu şi nu consideră bona ca fiind o alternativă fericită pentru creşterea copilului.

Sfaturile mele cu privire la integrare ar fi:

  • Să mergem la gradi când am gasit un loc potrivit, care sa se potrivească valorilor noastre şi viziunii în privinţa educatiei;
  • Să ne asigurăm că grădiniţa este autorizată de catre ARACIP, prin OM să funcţioneze;
  • Să nu alegem toamna, pentru integrare, dacă acest lucru este posibil;
  • Să povestim copilului despre grădiniţă intr-un mod natural şi plăcut. În nici un caz să nu permitem adulţilor să creeze în jurul idei de grădiniţă o pârghie de manipulare („vezi tu ce te aşteaptă la grădiniţă dacă nu eşti cuminte”, „stai că te duci tu la gradiniţă şi îţi trec nazurile astea” etc.);
  • Să vizitaţi împreună grădiniţă, eventual să mergeţi la joacă în perioada în care se fac activităţile în afara programei şcolare pentru ca atunci când rămâne la grădi, copilul să nu meargă într-un loc pe care nu l-a mai văzut niciodată;
  • Când am hotărât înscrierea, nu trebuie să ne răzgândim, pentru că, dacă copilul sesizează că cedăm presiunii, va insista să pună presiune de câte ori nu va dori la grădiniţă, iar demersul acesta devine extrem de obositor;
  • Să luam în considerare că există locuri minunate şi educatori pasionaţi care îndrumă cu iubire copiii în primii lor paşi la şcoală şi fac echipă frumos cu părintele în procesul de educaţie.

Cred însă că dincolo de sugstiile mele, un rol foarte important îl are grădiniţa, atmosfera şi modul în care reuşeşte să ofere părintelui şi copilului un sentiment de siguranţă şi comfort.

 

 

Grădiniţele Butterfly organizează lunar în sediile lor workshop-uri gratuite dedicate părinţilor şi copiilor, cu tematica integrării în colectivitate. Pentru a vă înscrie, vă rugăm scrieţi-ne pe adresa baneasa@gradinitabutterfly.ro. Înscrierile se fac în limita locurilor disponibile. Vă aşteptăm cu drag!